Wat zou de procentuele verhouding moeten zijn tussen vaste werknemers en daarnaast uitzendkrachten, ZZP’ers, enzovoorts? Hoeveel procent moet via een toeleverancier komen, hoeveel werf ik zelf? Als ik het antwoord op die vragen één, twee, drie voor u zou kunnen ophoesten, zou ik mijn vak een stuk minder boeiend vinden. Zo werkt het dan ook niet. Het blijft maatwerk. Natuurlijk zijn er wel enkele speerpunten die bepalen welke richting een onderneming op zou moeten.
Hoe bepaal je de optimale sourcing mix van een onderneming? Wat outsource je om welke reden? Outsourcing zorgt vaak voor kostenbesparing, omdat de outsourcende dienstverlener dezelfde diensten veelal tegen een lager tarief aan kan bieden. Goedkoper, risicoreductie, werk dat binnen de organisatie weinig perspectief kent; er kunnen diverse redenen zijn om flexwerkers in te zetten. Overigens zegt dat niets over de belangrijkheid van taken. Hieronder zet ik de punten uit die bepalend zijn voor de mix. Echter, wees ervan bewust dat deze allen nauw met elkaar verbonden zijn. Dus ook hier gaat de vlieger van een simpele ja of nee niet op.
Speerpunten voor samenstelling sourcing mix
- Is de benodigde kennis core of context?
- Het maakt verschil of je mensen nodig hebt voor de hoofd- of bijzaken van je operationele business. Gaat het om uw unique selling point (usp) of uw verplichte bedrijfsadministratie, de nodige Risk Management en dergelijke?
- Invloed van kennis op de uitvoering van de werkzaamheden.
- Betekent meer kennis, een betere uitvoering, dus meer resultaat op de eindbalans? Dit zou een goede reden tot flexwerk kunnen zijn.
- De duur van de werkzaamheden
- Soms is een flexkracht inhuren gewoon goedkoper. Echter, hoe langer werkzaamheden een gelijkblijvend karakter hebben, des te minder flexkrachten je daar op inzet.
- De geografische spreiding van het bedrijf
- Resources in Enschede zijn nu eenmaal goedkoper dan dezelfde in bijvoorbeeld Rotterdam.
- Het verschil in grootte tussen het maximale en minimale werkaanbod
- Duidelijke fluctuaties in werkaanbod door bijvoorbeeld seizoensinvloeden kunnen een motief zijn om een vangnet te hebben van flexibel inzetbare vakmensen.
- Hoe belangrijk is het om de medewerker te binden binnen de organisatie?
- Cultuurdragers kunnen erg belangrijk zijn. Ze zetten de tred voor het gewenste identiteit en de juiste inzet van het personeel. Met een te kleine vaste kern wordt het wij-gevoel uitdragen al een stuk lastiger. Ook als klantenbinding bovenaan de prioriteitenlijst staat, kunnen vaste contactpersonen in de vorm van accountmanagers een belangrijke rol spelen.
Omslagpunt voor vast of flex
Wat is het omslagpunt? Tja, dan stel ik u eerst een paar vragen. Wat is uw branche, geografische ligging, spreiding van filialen? Hoe doet uw concurrentie het? Vereist uw bedrijf specifieke kennis, is er schaarste op de markt? U merkt het al, omslagpunten kunnen zo weer veranderen als bijvoorbeeld de schaal waarop u werkt van invloed is op uw werkzaamheden of het product dat u verkoopt helemaal geen baat heeft bij vaste aanspreekpunten. Bij Risk Management omtrent kosten kijkt het omslagpunt wat nauwer wanneer uw bedrijf minder stabiel is en uw continuïteit op het spel staat. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Uit de totaal analyse vloeit een mix per functie, per locatie en dergelijke. Balans. Daar gaat het om. Het is geen standaardformule. Bedrijven die streven naar een toekomst met 100% flexwerkers zijn niet heel handig bezig. Zij die aangeven dat 10% ‘ook wel mooi is’, missen de boot wat mij betreft eveneens.
In mijn dagelijkse praktijk loop ik nogal tegen een diversiteit aan interne belangen op als het gaat over de sourcing mix. Afdelingen als HR, Inkoop, Lijnmanagement, Finance en Risk bekijken het arbeidskapitaal aspect vanuit hun eigen invalshoek en komen dan ook allemaal met een verschillende theorie. Op de één of andere manier vinden ze elkaar dan niet in het proces en komt er een plaatje uit waar de markt weinig mee kan. Waarom? Het blijkt dat in veel organisaties de bedrijfsstrategie vaak onvoldoende helder antwoord geeft op de cruciale vraag: ‘waar willen we heen?’. Om nog bij lange na niet te kunnen vervolgen met de hindernis ‘hoe gaan we er komen?’.
Waar wilt u heen? En hoe flexibel moet u daarvoor zijn? Een discussie die ik graag eens met u aan ga!
Geef een reactie