Innovatie is het verschil tussen kameleons en dinosaurussen
Klantgerichtheid, service als strategie en het lef om te ontwrichten en anders te denken. Dat is wat het zal vergen om het openbaar vervoer een waardevol onderdeel te maken van een smart mobility ecosysteem. Op 29 juni sprak ik op de ‘Dag van de Rail’, een Nederlandse conferentie over openbaar vervoer en mobiliteit. Met een uitgesproken visie op wat nodig is om innovatie mogelijk te maken in deze industrie, was er een specifiek doel voor me weggelegd: inspireren om te innoveren. En hoewel sommige aspecten misschien onbereikbaar lijken in de huidige omstandigheden binnen de OV-sector, verandering begint met het nemen van kleine stappen. Think big, start small, act fast.
Ik werd uitgenodigd om een inspiratiesessie te organiseren namens Conclusion, een bedrijf dat business transformatie en slimme IT-diensten mogelijk maakt. Het openbaar vervoer is een van de uitdagende industrieën waarin ze zeer succesvol zijn. Daarom werd deze organisatie gevraagd om zich als partner te verbinden aan de negende editie van het jaarlijkse event ‘Dag van de Rail’. De onderwerpen die Conclusion aansneed waren ‘Ecosysteem en innovatie rondom Reisinformatie’ en ‘OV, meer dan vervoer alleen’.
Van nut naar fun
De keuze voor openbaar vervoer moet niet alleen bij gebrek aan beter genomen worden, maar het moet in een top-of-mind positie komen. Noodzakelijk voor de energieverslindende samenleving, leuk voor de reiziger. Dus hoe kunnen we het openbaar vervoer weer tot een plezierig beleving omvormen, vooral in de ogen van de forensen? Door pure innovatie. Bekijk de top-6 focuspunten.
1. Verander van invalshoek en verleg grenzen: echte innovatie ontstaat vanuit de behoeften van de reiziger.
2. Zet service in als strategie. Transformeer van openbaar vervoerder naar leverancier van reisbeleving.
3. Co-creatie en samenwerken – met de reiziger als gezamenlijk uitgangspunt -brengt innovatie partners met synergie bij elkaar.
4. Laat de reiziger je meenemen op ontdekkingsreis. Connectiviteit en slimme informatievoorziening verbetert de klantbeleving.
5. Wanneer de ov-sector werkt als een ‘lean’ start-up, waarbij men stapsgewijs werkt naar een ideaal einddoel, versterkt de innovatie cultuur. Met kleine stappen grote dingen doen.
6. Een andere mindset maakt het OV weer leuk, voor reizigers en vervoerders. Punctualiteit is belangrijk, maar niet zo cruciaal voor de reisbeleving en innovatie als service.
Smart mobility ecosysteem
Als je niet meereist op de golf van de digitale innovatie, is je business op den duur niet meer levensvatbaar. Digitale transformatie heeft ook z’n weerslag in de OV-sector.
Innovatie op het gebied van mobiliteit gaat met een rap tempo. Duurzaamheid, milieu, technologie en bewustere mensen zijn hierin de aandrijvers. Smart mobility brengt een diversiteit aan concurrerende vervoersdiensten met zich mee. Daar moet je als marktpartij wel klaar voor zijn.
Ben je een kameleon of een dinosaurus?
Geef een reactie