De techniek is momenteel misschien wel het lichtpuntje van de arbeidsmarkt. Ondanks de recessie verwacht men tot en met 2016 een tekort aan hoogopgeleide, talentvolle techneuten en ICT’ers. Zeker nu de economie zich na 2013 naar een opleving lijkt te bewegen. Vaak wordt er dan ook gesproken over opnieuw een ‘War for talent’. Echter, als je het mij vraagt, gaat het niet om het gevecht tussen bedrijven onderling; in werkelijkheid is het een ‘iene miene mutten’ spel voor talenten.
Techniek en ICT talenten aan zet
Voorheen bleven werknemers een lange tijd zitten uit angst een vast contract kwijt te raken. Een gevoel van veiligheid hield ze op hun plek. Nu er voorlopig nog weinig verandert in de economie én men ziet dat op de huidige markt een vast contract ook niet altijd zekerheid garandeert, ontstaat er toch wat meer beweging in de arbeidsmarkt. Zo beogen ze toch die baan te vinden die past bij hun ambities en volgende uitdaging in hun carrière. Of dat nu in loondienst is of als zzp‘er. Diploma’s en certificaten zijn een indicatie dat een (potentiële) werknemer z’n werk serieus neemt en zich graag verder wil ontwikkelen. Hun kennis en ambitie dient als bonus voor het bedrijf en dat weten zij ook.
Flexibel en bereikbaar zijn, dat is de essentie voor ICT’ers en technici. Wanneer goed opgeleide mensen deze twee factoren inzetten, kunnen zij zomaar de deur uitlopen naar de concurrent. Voorheen hadden werkgevers een voorsprong op hun werknemers als het gaat om marktinformatie. Tegenwoordig is de arbeidsmarkt transparant voor alle partijen. Vakmensen weten nu veel beter wat ze waard zijn en wat hun onderhandelingsruimte is. Bedrijven moeten stoppen met denken in ‘mijn personeel’ en beginnen met de insteek ‘mensen die nu bij mij werken”. Talent is een waardevol bedrijfsmiddel dat bedrijven te leen hebben; in welk dienstverband en vorm maakt niet meer uit.
Daarbij, het speelveld van concurrentie is tegenwoordig groot met de internationale mobiliteit. Het talent kan in de huidige schaarste eenvoudig shoppen naar zijn droombaan. Iemand die vandaag in Nederland werkt, kan morgen elders aan de andere kant van de wereld aan de slag. Soms zelfs gewoon vanuit huis; alles wat ze nodig hebben is een telefoon, een internetverbinding en een online interface.
‘War for talent’ is een resultaatloze route
Strijden met andere bedrijven om talenten heeft weinig zin. Uiteindelijk blijft het met de schaarste van capabele mensen in de techniek en IT het talent dat kiest. Natuurlijk kan een organisatie zich als aantrekkelijke partij in de markt zetten voor werknemers, om zo de keuze voor jouw bedrijf te bevorderen. Echter valt de organisatie branding volledig door de mand als het individuele talent niet krijgt wat hij wil hebben. Om enige macht terug te winnen op de arbeidsmarkt, zal een voordeel zoals een fijne werkcultuur een bijkomstigheid zijn. Kansen om te ontwikkelen op maat staan veel hoger in het vaandel. Dus stel de vraag: hoe creëert mijn bedrijf maatwerk in leiderschapsontwikkeling? Niet omdat een bedrijf in uiterlijke schijn beter uit de verf wil komen als zijn concurrent, maar puur om de wensen van de individuele talent te kunnen beantwoorden.
Geef een reactie