Solliciteren is mensen verleiden. Voor veel werkzoekenden makkelijk gezegd dan gedaan. Velen hebben wel eens dat moment gehad waarin ze dachten dé perfecte brief te hebben samengesteld en een plaatje van een cv in elkaar te hebben gedraaid. Toch kwamen ze teleurgesteld uit de strijd. Wat ging er mis? Naast het feit dat de concurrentiestrijd op de arbeidsmarkt hevig is momenteel, waardoor het niet altijd direct lukt, is jezelf verkopen een vak. Weten wat je wilt, je kunt en hoe je iemand daarvan kunt overtuigen. Ik krijg nogal eens wat cv’s onder ogen en het is bijna schandelijk hoe de documenten vaak uitstralen alsof ze even in elkaar geflanst zijn. Stel je loopt een winkel voor het eerst binnen en de boel is ogenschijnlijk niet op orde, wat doe je dan? Je stopt met shoppen , als je al begonnen was, en gaat naar de volgende winkel. Het eerste contactmoment is cruciaal! Dat geldt ook voor de werkgever die ‘winkelt’ naar de ideale werknemer. Dat is niet perse de persoon met de beste papieren, maar de persoon die zijn kwaliteiten én beperkingen het beste schetst. Allereerst in dat ene documentje… wie ben je en wat is jouw bestemming?
De verleiding: taal, kwaliteiten en beperkingen
Laat ik beginnen met het verleiden tot lezen. Dat een cv moet kloppen als een bus en foutloos moet zijn geschreven mag vanzelfsprekend zijn. Toch bevatten veel cv’s onnodige fouten. Het staat slordig; slordigheid is een negatieve eigenschap en zorgt ervoor dat een kritische werkgever stopt met lezen. Een simpel vier-ogen principe kan daarbij helpen. Het is logisch dat als je ergens diep induikt, je op een gegeven moment ergens overheen leest. Laat een ander – iemand met oog voor taal en detail – het daarom doornemen en corrigeren.
Als de eerste flirt is geslaagd, struikelt menigeen over het gebrek aan waardevolle informatie. Vaak staat er bar weinig in over de persoon zelf in; wie ben je en wat zit er in jouw rugzak? Wat zeker niet mag ontbreken, zijn je dromen. Wat zou je graag nog in die rugzak stoppen?
Solliciteren – het gesprek
Hoera, je mag op gesprek komen. Dit is niet de finishlijn, nu begint het pas. Die prachtige cv moet geloofwaardig gemaakt worden in een face-to-face confrontatie, niet alleen door te bevestigen wat erin staat, maar door te illustreren wie je bent en waar je voor staat in het dagelijks leven. Opnieuw een verleidingsmoment. De formele puntjes op de i ken je waarschijnlijk, zoals punctueel zijn. Kom dus ruim op tijd voor je gesprek. Hoe ben je gekleed? Laat zien dat je het bedrijf begrijpt, verdiep je in hun merk, hun stijl en wat bij de functie hoort. Als IT ’er strak in pak komen bij een bedrijf dat trendy kleding verkoopt, is wellicht niet zo slim.
Echter, het echte werk begint pas na je entree. Luister aandachtig, toon interesse en zorg voor waardevolle interactie. Beantwoordt niet alleen vragen, stel ze ook! Zo laat je niet alleen zien dat je echt bij het bedrijf wilt werken, het is ook je kans om te laten zien wat je in huis hebt. Alle eigenschappen die je vooraf schriftelijk hebt verwoord in je sollicitatiebrief en cv, moet je tijdens het sollicitatiegesprek dubbel en dwars inhoudelijk verkopen. Dat toon je door te laten zien wie je bent. Niet alleen op het gebied van werk, maar ook privé. Wie spelen een belangrijke rol in jouw leven, wat zijn je hobby’s en wat doe je graag in je vrije tijd. Wat drijft je in jouw bestaan? Waarom doe beoefen je jouw vak, wat zijn belangrijke elementen in jouw keuzeprocessen en waar zie je jezelf in de toekomst? Durf jezelf te laten zien en verder te denken dan alleen de positie waar je naar solliciteert!
Geef een reactie