Het overmatig gebruik van de natuurlijke hulpbronnen legt een enorme druk op het milieu en bedreigt ons bestaan, zoals de wetenschappelijke constatering van klimaatverandering ons al laat zien. Ooit begon Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) puur als een dappere reddingspoging, toekomstige schade aan de aardbol beperken en ontstane gevolgen herstellen. Natuurlijk is dat het nog, maar het gaat verder. Duurzaamheid gaat over de huidige behoeften die we hebben en hoe we deze behoefte in de toekomst kunnen vervullen zonder mens, milieu of economie in gevaar te brengen. We hebben het hier dus ook over levenskwaliteit en kostenefficiëntie in het ondernemerschap. Hoe lang duurt het nog voor de aardbol het ‘begeeft’ als we ons gedrag in het bedrijfsleven niet aanpassen? Wacht niet op antwoord, maar maak direct de stand op in je organisatie gezien het maatschappelijk en financieel alleen maar voordelen oplevert. Wat kan HR hier bijvoorbeeld in betekenen?
Wanneer je kijkt naar MVO, dan sta je stil bij de schaarste van de hulpbronnen waarmee je de welvaart voortbrengt in je bedrijf en hoe dat bijvoorbeeld druk kan leggen op de opnamecapaciteit van de atmosfeer. Met een overbevolkte aardbol en industriële ontwikkeling moeten we ergens ingrijpen en anticiperen om onze omgeving leefbaar te houden. Hoe? Duurzaamheid is door de jaren heen uitgegroeid tot een breed begrip. Het gaat verder dan ecologische verantwoorde groente- en veeteelt. Alles wat te maken heeft met maatschappelijk verantwoord leven, milieu, ontwikkeling van de mens, ecologie en de toekomstige levenskwaliteit van de mens wordt tegenwoordig onder duurzaamheid geschaard. We kunnen een organisatie in balans brengen aan de hand van de zogenoemde drie P’s:
- People (mens)
- Planet (milieu)
- Profit (winst)
Bij het bedenken en implementeren van oplossingen die het mogelijk maken om een synergie-effect te realiseren met MVO, namelijk kostenbesparingen, staan deze drie p’s centraal. Je kunt ervoor zorgen dat verantwoord ondernemen werkelijk een toegevoegde waarde heeft en niet vergaat als een loze kreet in je onderneming. Heel milieubewust zo´n e-mailhandtekening met ‘denk na voor u print’, maar dat is slechts een topje van de (hard smeltende) ijsberg. Wanneer maakt een bedrijf nu echt het verschil? Heeft u binnen uw bedrijf wel eens kritisch gekeken naar handelingen in relatie tot de mensen, het milieu en kostenefficiëntie?
HRM mobiliteitsbeleid, een daadkrachtig begin
Het draait eigenlijk allemaal om gedrag, techniek en monitoren, ook als het gaat om je het mobiliteitsbeleid. Dit beleid moet zo groen mogelijk zijn. Is er wel eens in kaart gebracht hoe mensen in jouw organisatie naar het werk komen? Daar valt veel winst en bewustwording te behalen. Begin allereerst met de eigen wagenpark. Is deze energiezuinig en kostenefficiënt? Enig idee wat het beïnvloeden van het rijgedrag teweeg kan brengen voor de CO2 uitstoot en de brandstof- en onderhoudskosten? Dat is een aanzienlijke CO2 reductie en kostenbesparing, simpelweg door je personeel middels een training brandstof- en milieubesparende technieken aan te leren. Een dashboard maakt de besparingen en milieuwinst op individueel en collectief direct inzichtelijk. Uiteindelijk kan de resterende CO2 uitstoot gecompenseerd worden waardoor een CO2 neutraal wagenpark een feit wordt. Tegelijkertijd beloon je met veilig, schoon en zuinig rijgedrag direct de professional met een lagere bijtelling op het privé gebruik.
Duurzaamheid wordt steeds vaker gezien als een integraal onderdeel van het ondernemerschap
Verantwoord ondernemen doe je samen, daar heb je de medewerkers bij nodig. Wanneer je streeft naar verantwoord gedrag van het personeel, zal je als werkgever dat allereerst zelf moeten uitdragen naar de gehele organisatie. HR en het personeelsbeleid spelen daarin prominente rollen. Help werknemers bewuster te handelen, of het nu gaat om printen van digitale documenten, meedenken in het creëren van duurzame productieprocessen of om autorijden. Ieder bedrijf heeft goed geïnformeerde en geëngageerde medewerkers nodig, die graag meewerken aan het behalen van MVO-doelstellingen. Het effect groeit naarmate verantwoord en betrokken ondernemen is geïntegreerd in de bedrijfscultuur en het bijdraagt de gewenste identiteit en imago. Dit heeft vaak ook positieve gevolgen voor het verkrijgen en behouden van goed personeel.
Dit is wat ik noem een win-winsituatie. Hoe hoog staat MVO op de agenda van jouw HR- afdeling?
Lees meer
- Go 4 MVO, de drie P’s in de praktijk.
Geef een reactie